Dauguma vis dar tebešneka apie šeštadienį vykusias eitynes už seksualinių mažumų teises. Gerai, kad šneka, tik man užkliūva, kad kalbant apie jas – net ir didžiausiuose šalies žiniasklaidos kanaluose – dažn(iausi)ai sakoma „Gėjų eitynės“. Tai labai simptomatiška – apskritai visuomenėje kalbant apie seksualines mažumas visada yra linksniuojami homoseksualūs vyrai, tuo tarpu lesbietės, biseksualai, transeksualai, aseksualai ir kiti yra paliekami šešėlyje. Kodėl?

Pirmiausia turbūt todėl, kad apie tuos, kas yra ne gėjai ir lesbietės, seksualinių mažumų teisių opozicija išvis nelabai žino. Arba biseksualai yra laikomi „lengvesniais atvejais“, tie, kur „kartais paklysta, bet juos galima išgelbėti“. Ir vėlgi, taip kalbant, omenyje praktiškai visada turimi vyrai, kuriems patinka ne tik moterys, o įvairių lyčių atstovai.

Apie homoseksualias moteris nešnekėsiu ir aš, manau, kad perskaičiusiems iki galo bus aišku, kodėl. Apskritai, šiame neapykantos spektaklyje mūsų, moterų (nesvarbu, kokios pakraipos), vaidmuo yra labai menkas. Amžių amžius moterų pasaulėžiūrą formavo patriarchalinė santvarka ir svarbus jos formuotojas – Bažnyčia. Vyrai nusprendė, kas mūsų visuomenėje yra moralu ir kaip reikia gyventi ir pagal tai auklėjo moteris. Todėl seksualinių mažumų dramoje pagrindinis klausimas yra: kodėl heteroseksualiems vyrams taip kliūva gėjai?

Kai vyrai išgirsta „lesbietės“, jie įsivaizduoja erotinį arba porno kadrą. Kai išgirsta „gėjai“, susikoncentruoja į išangę.

Pradėti turbūt reikėtų nuo to, kad nors ir kaip norėtume manyti kitaip, esame gamtos dalis – gyvūnai, žinduoliai. Gamtoje yra toks gana įprastas tarp žinduolių reiškinys, kai patinas, norėdamas laimėti visas pateles, demonstruoja savo pranašumą prieš kitą patiną – ant jo užlipdamas kaip ant patelės. Kadangi heteroseksualus patinas pats „neliptų“ ant kito vyro, jis automatiškai jaučiasi nesaugus, nes instinktyviai žino, kad tas kitas patinas tikrai galėtų tai padaryti. O lipa tik ant romių patinų, kurie nesipriešina dominuojančiai alfai, taigi reikia pulti demonstruoti savo kovinius manevrus ir niekada neatsukti užpakalio. Grynas instinktas, visiška biologija. Tam nereikia psichologijos žinių, užtenka būti mačius pakankamai „National Geographic“ filmų apie gamtą.

Ir tikrai nemanykime, kad tie instinktai kažkur dingsta mums tolstant nuo gamtos. Kadangi esu filologė, raktelį man mestelėjo kalba. Joje užkoduojama nepaprastai daug dalykų, mes vartodami formuojame kalbą, o kalbą vartojant, ji formuoja mus. Ir štai sekmadienį, ko gero pamačiusi vieną iš plakatų, kur vaizduojami santykiaujantys vyrai, o gal perskaičiusi kažką eilinio apie šiknaskyles, atsiminiau, kaip kažkada dirbome su kolega jo ir jo mylimojo namuose. Ir štai aš, sugebanti vis ką nors toookio baisiai korektiško leptelėti, mestelėjau frazę, kažką panašaus į  „[klientas] padarys mus per šikną“. Staiga suvokusi ką pasakiau, baisiai susinepatoginau, bet užsidėjau pokerfeisą ir dirbom toliau. Nežinau, ar jis nesureagavo, ar tiesiog buvo korektiškas, bet vėliau esu ne kartą tai atsiminusi ir vėl labai susigėsdavau dėl savo nesubtilios kalbinės raiškos. Šį sekmadienį susimąsčiau – kodėl? Juk tai, ką sakiau, buvo niekaip nesusiję su homoseksualumu.

Ir štai man dilgtelėjo: frazė, kurią nesusimąstydama vartoju tiek aš, tiek daugybė kitų lietuvių, yra kalėjimo (jei tikėtume gandais, ir kariuomenės) realybė. Nedaug kas iš mūsų yra sėdėję, o ir aktualu tai tik vyrams (todėl apie juos ir kalbame), tačiau retai kada žargonas pareina iš aukštųjų, kultūringųjų visuomenės sluoksnių. Bet žargonas plinta: žąsinai, gaidžiai, padarymai per šikną ir visos kitos kalėjimų aktualijos yra plačiai paplitę vartosenoje, o plisdami nešasi su savimi ir prasminį krūvį. Prasminis frazės „padaryti per šikną“ krūvis yra labai stiprus. Ji slepia du dalykus: pirma, kad patinėlių dominavimo kovos nėra tik tolima teorija (padaryk jį arba jis padarys tave); antra ir svarbiausia, tai yra psichologinio pažeminimo ir sužlugdymo  išraiška. Tai, kad dauguma mūsų vartoja šią frazę norėdami pasakyti „kitas bus labai piktas ir mums bus gėda/baigsis nemalonumais“, neištrina to, iš kur ta frazė atkeliavo į mūsų kasdienę kalbą, taigi ir nešamo stipraus negatyvaus krūvio. Priešingai – ta paplitusi frazė, nesąmoningai vartojama nemažos visuomenės dalies, mano nuomone, yra didžiausias homoseksualių vyrų priešas šiandieninėje Lietuvoje.

Galvojant apie tokį kontekstą, darosi lengva suvokti instinktyvią heteroseksualių vyrų baimę. Jie daro tą patį, ką kalėjimuose daro kiti (dėl dominavimo/iškrypimo/per prievartą), tik jie tai daro savo noru. Kad tai abiems asmenims teikia malonumą, niekam nerūpi, todėl jų instinktyviai saugomasi taip pat, kaip saugomasi buvusių kalinių. O kai galvojama apie kalinius, niekas negalvoja apie kyšininkus arba vagis, tiesa? Iš čia gal nelabai suvokiama, bet atsiranda analogija. „Ar leisime prievartautojui/žudikui/gėjui gyventi savo name?“, „Ar prileisime prievartautoją/žudiką/gėjų prie savo vaikų?“. Visos šitos analogijos, kurias galima girdėti tam tikromis situacijomis, šiandien yra užkoduotos vienoje frazėje „padaryti per šikną“.  Ir tai yra labai liūdna, kad neva protu (o ne instinktais) besivadovaujančiųjų galvose dedamas toks baisus lygybės ženklas. Kad tai, kas kyla iš meilės (arba tiesiog abipusio malonumo ir tai NĖRA BLOGAI) yra prilyginama tam, kas kyla iš prievartos ir žiaurumo. Netikite? Pažiūrėkite į plakatus:

gaidziams-nePlakatuose beveik visada matome užbrauktus du būtent iš nugaros santykiaujančius vyrus, kai vienas palenkęs kitą (kalėjiminių santykių per jėgą simbolinė išraiška). Bet niekas plakatuose nevaizduoja dviejų vienas kitą oraliniu būdu tenkinančių vyrų, tiesa? Nes tai būtų abipusio geidulio simbolis, kas tiesiog niekaip nesuvokiama išsigandusių heteroseksualių vyrų bandai. Kodėl visi skanduoja apie šiknaskyles ir jų vienintelę paskirtį, bet retas kuris išdrįsta rėkti apie tai, kad burna skirta tik valgyti? Nes šiais laikais bet kuris taip pasakęs vyras, būtų arba labai užjaustas kitų vyrų, arba moterų įtrauktas į sąrašą „su šituo niekada“.

Linkiu mūsų visuomenei greičiau tapti laisvai. Būti laisviems patiems ir leisti kitiems tokiais būti. Linkiu daug savimonės ir savistabos, kad pajėgtume suvaldyti kai kuriuos instinktus. Mieli vyrai, tai, kad šalia jūsų yra gėjus, nereiškia, kad jis puls prievartauti visus aplinkui esančius heteroseksualius vyrus, juo labiau neapsikrėsite homoseksualumu :)) Jis jus kabina? Priimkite kaip komplimentą ir atstumkite jį, kaip atstumtumėte bet kurią jums nepatrauklią moterį.

Ir galų gale, tai, kad žinome, jog jie yra du vyrai/dvi moterys, nesuteikia mums teisės manyti, kad žinome, kas ir kaip vyksta jų miegamuosiuose. O jeigu labai puikiai galite įsivaizduoti, tai gal jau meskite tuos porno filmus – visuomenei kenkia. Rimtai,  jeigu visi apie visus žinotume, ką veikiame su savo partneriu/partneriais intymioje aplinkoje, tai nei kas nors su kuo nors sveikintųsi, nei kas nors kam nors norėtų patikėti savo vaikus. Go for it, nevaržykit vaizduotės ir pamėginkit įsivaizduoti, ką lovoje veikia jūsų vaikų darželio auklėtoja. Sėkmės.

Advertisements